سیم و کابل

پیوندها
  • ۰
  • ۰

ترکیه یکی از محبوب ترین مقاصد توریستی در میان ایرانیان است. این کشور در شبه جزیره ی بالکان و در آسیای غربی واقع است. نیمی از خاک کشور ترکیه در آسیا و نیم دیگر آن در اروپا قرار دارد و به همین سبب از زیبایی های طبیعی بسیار زیادی نیز برخوردار است.

پایتخت کشور ترکیه شهر آنکارا است اما بسیاری از شهر های آن، مانند استانبول، مارماریس، بدروم و آنتالیا به واسطه ی زیبایی های طبیعی و همچنین جاذبه های توریستی در میان ایرانیان محبوب هستند.

قرار گرفتن کشور ترکیه در میان دو قاره ی آسیا و اروپا توانسته است موقعیت بسیار مناسبی را برای رشد اقتصادی این کشور فراهم آورد. از سویی دیگر، کشور ترکیه به واسطه ی اقوام و فرهنگ های مختلفی که در خود جای داده است، دارای ظرفیت پذیرش فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف است.

این امر مهاجرت به ترکیه و اقامت گزیدن در این کشور را به امری آسان تبدیل کرده است. دین بسیاری از مردمان کشور ترکیه اسلام است و از این جهت نزدیکی بیشتری با فرهنگ ایرانیان دارد.

Related image

نیمی از خاک کشور ترکیه در آسیا و نیم دیگر آن در اروپا قرار دارد و به همین سبب از زیبایی های طبیعی بسیار زیادی نیز برخوردار است

مهاجرت به ترکیه و اقامت گزیدن در آن می تواند چالش های بسیار زیادی را با خود به همراه داشته باشد. انتخاب کشورهایی که از نظر فرهنگی به کشور مبدا نزدیک باشند می تواند بسیاری از این مشکلات را حل کند. از سویی دیگر، نزدیکی ترکیه به ایران و آینده ی اقتصادی روشن این کشور، توانسته است ترکیه را به مقصد مهاجرتی ساکنان بسیاری از کشورهای منطقه، از جمله ایران، تبدیل کرند.

در این مقاله به بررسی شرایط زندگی، مهاجرت به ترکیه و اقامت در آن خواهیم پرداخت. در ادامه ی این مقاله، روش های مختلف اخذ ویزا در این کشور همسایه را معرفی می کنیم و تلاش می کنیم تا با فراهم آوردن اطلاعات لازم به شما در این راستا کمک کنیم.

مهاجرت به ترکیه: اطلاعات کلی

به هنگام مهاجرت به هر کشوری، از جمله مهاجرت به ترکیه، یکی از مهم ترین پارامترهای برای انتخاب شهر مقصد براورد هزینه ی زندگی است.

به طور کلی هزینه زندگی در ترکیه، به ویژه در پایتخت این کشور، چیزی در حدود 400 الی 500 دلار برآورد می شود. این هزینه شامل مسکن، خورد و خوراک و همچنین حمل و نقل است. البته در سایر شهر های ترکیه، با توجه به توریستی و یا صنعتی بودن آن، ممکن است این هزینه کمی تغییر کند. برآورد ها نشان می دهد که هزینه ی مسکن در آنکارا نسبت به تهران چیزی در حدود 56 درصد کمتر است.

نفت و گاز در کشور ترکیه بسیار گران است و به همین سبب استفاده از ماشین شخصی در حمل و نقل می تواند هزینه های بسیار زیادی را تحمیل کند. این در حالی است که هزینه ی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی با ایران قابل مقایسه است و می تواند کمک به سزایی به هزینه های خانوار کند. خورد و خوراک در ترکیه نیز گران نیست. برآورد ها نشان می دهد که هزینه های خورد و خوراک در ترکیه نسبت به ایران 8 درصد کمتر هستند.

تمامی اطلاعات فوق نشان می دهد که هزینه ی زندگی در ترکیه، به طور متوسط 15 درصد کمتر از ایران است. این امر دلیل بسیار قانع کننده ای برای مهاجرت به ترکیه در میان ایرانیان و انتخاب این کشور به عنوان مقصد است.

شرایط لازم برای مهاجرت به ترکیه و اخذ ویزا

برای مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت این کشور، راه های بسیار زیادی وجود دارد. اما قبل از اقدام برای اخذ ویزا، باید شرایط لازم برای کسب اجازه ی ورود و اقامت در این کشور را بررسی کنیم. به طور کلی، زمانی که از مهاجرت به ترکیه  و اخذ اقامت این کشور صحبت می کنیم، می توانیم پرونده ها را به دو دسته ی کلی تقسیم کنیم: اقامت دائم و اقامت موقت.

مهاجرت به ترکیه و اقامت موقت: همانطور که از نامش پیداست، مدت زمان این نوع اقامت محدود است و به صاحب آن این اجازه را می دهد تا در زمان محدود به صورت موقت در کشور ترکیه ساکن شود. اقامت موقت می تواند با هدف توریستی، فعالیت های اقتصادی و تجاری و یا تحصیلی به فرد داده شود. اقامت موقت می تواند قابل تمدید باشد و فرد پس از اتمام مدت زمان اقامت خود با ادله ی محکم اقدام به تمدید آن کند.

این در حالی است که در پاره ای از مواقع، این اقامت می تواند غیر قابل تمدید باشد و صاحب آن را مجبور به ترک خاک کشور ترکیه کند.

مهاجرت به ترکیه و اقامت دائم: ترکیه از جمله کشورهایی است که اجازه ی اقامت دائم و زندگی به اتباع خارجی را می دهد. فارغ از نوع درخواست برای اقامت دائم، پروسه ی دریافت آن می تواند بین 5 الی 8 سال به طول انجامد. برای دریافت این اقامت، معمولا افراد باید در طی چند دوره اقامت موقت از نوع تمدید شونده را دریافت کنند. زمانی که این درخواست ها مشمول زمان شوند و شرایط  داوطلب برای اقامت در این کشور برای اداره ی مهاجرت ترکیه محرز شود، می توان اقامت موقت را به اقامت دائم تبدیل کرد.

ایرانیان برای اقامت در ترکیه با دلایل توریستی و برای کمتر از 90 روز، احتیاجی به کسب ویزا ندارند. به منظور دریافت اقامت ترکیه با دلایل غیر توریستی شما به مدارکی احتیاج دارید که به هنگام دریافت ویزا باید آن ها را به سفارت ترکیه و یا اداره ی اتباع خارجی تحویل دهید. این مدارک شامل:

  • عکس پاسپورتی: برای دریافت مشخصات دقیق سایز و ویژگی های این عکس بهتر است به وب سایت سفارت ترکیه مراجعه کنید.
  • رسید پرداخت هزینه های مرتبط با درخواست ویزا
  • پاسپورت معتبر: پاسپورت شما باید حداقل دارای 90 روز اعتبار باشد.
  • فرم ویزا: فرم درخواست ویزا را می توانید از وب سایت سفارت دریافت کنید. از صحت اطلاعات وارده در فرم اطمینان حاصل کنید.
  • مدارک تحصیلی: چنانچه تمایل به مهاجرت به ترکیه از طریق دریافت ویزای کاری و یا تحصیلی دارید، باید آخرین مدارک تحصیلی خود را برای ارائه به سفارت آماده کنید. شما همچنین باید قرارداد کاری و یا پذیرش دانشگاه مقصد را به همراه رسید پرداخت هزینه های دانشگاه به سفارت ارائه دهید.
  • با توجه به نوع ویزای درخواستی، ممکن است به مدارک زبان انگلیسی و ترکی نیز احتیاج داشته باشید.
  • گواهی تمکن مالی
  • ارائه ی سند ازدواج و گواهی تولد برای ویزاهای ازدواج و تولد الزامی است.

اداره ی مهاجرت ترکیه همچنین ویزای همراه را برای پرونده های تحصیلی، سرمایه گذاری و کاری صادر می کند. این ویزا دارای حداقل دو سال اعتبار است و در صورت موافقت اداره ی مهاجرت ترکیه، دارنده ی ویزای همراه می تواند اقدام به کار و فعالیت های اقتصادی در این کشور کند. در ادامه به معرفی انواع مختلف ویزا  برای مهاجرت به ترکیه و شرایط کسب آن ها خواهیم پرداخت.

مهاجرت به ترکیه: ویزای توریستی

مهاجرت به ترکیه
مهاجرت به ترکیه

میان کشور ایران و کشور ترکیه عهدنامه ی مودتی عقد شده است که به موجب آن، شهروندان ایرانی می توانند بدون نیاز به ویزا و به عنوان توریست تا نود روز در این کشور اقامت داشته باشند. در صورتی که تمایل دارید تا به عنوان توریست و برای مدت زمان محدود (کمتر از نود روز) در ترکیه اقامت داشته باشید، می توانید تنها با ارائه پاسپورت خود به مامور مرزی و دریافت مهر در آن، در این کشور اقامت توریستی کوتاه مدت داشته باشید. به موجب این نوع از اقامت، شما اجازه ی کار، فعالیت بازرگانی و یا تحصیل در ترکیه را ندارید.

در صورتی که بخواهید بیش از نود روز و به عنوان توریست در کشور ترکیه اقامت داشته باشید، باید نسبت به اخذ ویزای توریستی شش ماهه ترکیه اقدام کنید. دریافت این ویزا معمولا 15 روز به طول می انجامد و به موجب آن اجازه ی خرید و فروش و یا تحصیل در ترکیه را نخواهید داشت.

در صورتی که اقدام به اجاره ی یک ملک در ترکیه کرده باشید می توانید اقامت توریستی یک ساله در کشور ترکیه را نیز کسب کنید. برای این منظور، باید اجاره نامه ملک مسکونی شما به تایید یکی از دفاتر ثبت اسناد در ترکیه برسد. همچنین توجه داشته باشید در صورت تمایل به خرید ملک در ترکیه، داشتن دفترچه اقامت الزامی است.

مهاجرت به ترکیه : ویزای تحصیلی

تحصیل در ترکیه
تحصیل در ترکیه

یکی دیگر از راه ها مهاجرت به ترکیه  و کسب اجازه ی اقامت طولانی مدت در این کشور، پذیرش تحصیلی است. در حال حاضر بیش از 15000 دانشجوی بین المللی در کشور ترکیه در حال تحصیل هستند. برای این کار، متقاضیان در ابتدا باید در آزمون تومر که مرتبط با مرکز آموزش زبان ترکی است، شرکت کنند. پس دریافت نمره ی حد نصاب می توانند اقدام به اخذ پذیرش از یک موسسه آموزشی و یا دانشگاه در ترکیه کرده و در صورت پذیرفته شدند، اقدام به دریافت ویزای تحصیلی و دفترچه ی اقامت کنند.

برای مهاجرت به ترکیه از طریق دریافت ویزای تحصیلی، در ابتدا باید با نظام آموزشی این کشور آشنا شد. تحصیل در ترکیه غالبا تحت نظارت دولت و با تکیه بر روش بولونیا است. این بدان معناست که داوطلبین می توانند به صورت رایگان در هر یک از مقاطع پیش دبستانی تا دکتری، در این کشور تحصیل کنند. تقسیم بندی مقاطع تحصیلی در ترکیه به ترتیب زیر است:

  • پیش دبستانی: تا 6 سال
  • دبستان: 6 تا 14 سال
  • دبیرستان و هنرستان 14 تا 18 سال
  • دانشگاه 18 سال به بالا.

مدت زمان دریافت مدرک دکتری در ترکیه بین 3 تا 5 سال، فوق لیسانس 2 سال و لیسانس 4 سال می باشد. روانشناسی، گردشگری، علوم کامپیوتر، روابط بین الملل، مهندسی صنعتی، عمران، ریاضیات، زبان و ادبیات ترکی، مدیریت بازرگانی، پزشکی، مهندسی IT، طراحی گرافیک، زمین شناسی، انرژی اتمی، کشاورزی، جنگلداری و بیوتکنولوژی از جمله رشته های پرطرفدار در کشور ترکیه هستند.

داوطلبان برای مهاجرت به ترکیه از طریق ادامه ی تحصیل در دانشگاه های این کشور، همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، به نمره ی بالای زبان و در برخی از موارد احتیاج به گذراندن آزمون ورودی خواهند داشت.

در میان دانشگاه های معتبر این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه ملی فنی خاورمیانه (METU)
  • دانشگاه های علوم پزشکی ملی (نیازمند آزمون ورودی و نمره زبان بالا)
  • دانشگاه بوسفور استانبول
  • دانشگاه های خصوصی بیلکنت، سابانچ و کوچی (نیازمند نمره زبان انگلیسی بالا)
  • دانشگاه فنی استانبول (نیازمند آزمون ورودی و نمره زبان بالا)
  • دانشگاه های خصوصی پزشکی (نیازمند نمره زبان بالا)

 میانگین هزینه ی تحصیل در دانشگاه های ترکیه، با توجه به ماهیت دانشگاه (دولتی، خصوصی و دانشگاه های علوم پزشکی) می تواند متفاوت باشد. میانگینی از هزینه های تحصیل در دانشگاه های این کشور، به شرح زیر است:

  • دانشگاه های علوم پزشکی:  15000 تا 25000 دلار در سال
  • دانشگاه های خصوصی: 4000 تا 20000 دلار در سال
  • دانشگاه های دولتی: بین 500 تا 2200 دلار در سال

برای مهاجرت به ترکیه از طریق دریافت ویزای تحصیلی، داوطلبان باید مدارک زیر را به هنگام مصاحبه به سفارت ترکیه ارائه دهند:

  • پاسپورت معتبر
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه مقصد
  • رسید پرداخت شهریه دانشگاه
  • عکس پاسپورتی: برای بررسی اندازه های عکس به سایت سفارت مراجعه فرمایید.
  • اظهارنامه تمکن مالی و یا نامه ای مبنی بر تامین هزینه های مالی از سوی سوپروایزر
  • رضایتنامه برای کودکان زیر 18 سال
  • مدرک زبان ترکی و یا انگلیسی: نوع مدرک درخواستی را دانشگاه مقصد تعیین می کند. دانشگاه های خوب ترکیه معمولا مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره ی بالای 6 را می پذیرند.

تامین هزینه های مالی برای تحصیل در کشور ترکیه از دو طریق امکان پذیر است: کار دانشجویی و بورسیه.

دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اجازه ی کار دانشجویی در ترکیه را دارا هستند. این افراد می توانند حداکثر به میزان 20 ساعت در هفته را به کار بپردازند.

همچنین ترکیه شرایط لازم برای تبدیل ویزای دانشجویی به ویزای کاری، پس از اتمام دوره های کارشناسی ارشد و یا دکتری را فراهم آورده است. بدین ترتیب دانشجویان بین المللی فارغ التحصیل شده از دانشگاه های این کشور اجازه ی ورود به بازار کار ترکیه را خواهند داشت.

یکی دیگر از راه ها مهاجرت به ترکیه  و کسب اجازه ی اقامت طولانی مدت در این کشور، پذیرش تحصیلی است.

در ترکیه به طور کلی سه نوع بورسیه وجود دارد که داوطلبان با توجه به شرایط خود می توانند برای دریافت آن اقدام کنند. هرکدام از این بورسیه ها هزینه های مرتبط با تحصیل، سفر، اسکان و تحصیل را پوشش می دهند. این سه بورسیه عبارتند از:

  • بورسیه دولت ترکیه: این بورسیه ویژه ی شهروندان ترکیه و شهروندان خارجی با اصلیت ترکی هستند.
  • بورسیه ی وزارت آموزش و پرورش ترکیه: این بورسیه بیشتر ویژه ی شهروندان خارجی با اصلیت کشورهای آسیای مرکزی، خاورمیانه، اروپای شرقی و آفریقا است.
  • بورسیه ی مریت  MERIT: این بورسیه مخصوص دانشجویان دانشگاه های خصوصی است و دریافت کنندگان آن در صورت افول در وضعیت تحصیلی خود از دانشگاه اخراج نمی شوند.

مهاجرت به ترکیه از طریق کار و استخدام

مهاجرت به ترکیه از طریق کار و استخدام مستلزم این است که یک بنگاه و یا شرکت فعال در زمینه ی اقتصادی، با کسب اجازه از وزارت کار ترکیه، از شما برای همکاری دعوت به عمل آورد. سیاست های دولت به شرکت های ترکیه ای این امکان را می دهد تا با توجه به تخصص و نیاز خود، اقدام به دعوت و استخدام نیروی بین المللی متخصص کند. در ابتدای امر، با کسب اجازه ی کار به متقاضی ویزای موقت یک ساله داده خواهد شد و پس از آن تا 5 سال، به طور مرتب تمدید می شود.

پس از 5 سال و در صورت برخورداری از شرایط لازم، به متقاضی اقامت دائم ارائه خواهد شد. نکته ی دیگری که در خصوص مهاجرت به ترکیه باید به آن توجه شود، دانستن زبان ترکی و داشتن مدرک زبان است. از آنجایی که فرصت های شغلی بین المللی با زبان انگلیسی در ترکیه بسیار محدود هستند، دانستن زبان ترکی شانس مهاجرت به ترکیه و پیدا کردن کار را برای متقاضی افزایش می دهد.

به هنگام اقدام برای مهاجرت به ترکیه از طریق ویزای کاری در این کشور باید به اولویت بندی وزارت کار در تخصیص اجازه ی کار، در این کشور توجه کرد. این اجازه زمانی از سوی وزارت کار صادر می شود که همزمان با درخواست فرد غیر ترکی، نیروی کار متخصص در حوزه ی مورد نظر از خود کشور ترکیه تامین نشود.

به بیان دیگر، برای استخدام در یک تخصص خاص، اولویت با افرادی است که دارای پاسپورت ترکیه ای هستند. این بدان معناست که مهاجرت به ترکیه از طریق دریافت ویزای کار برای ایرانیان، با توجه به شرایط امروزه ی ترکیه، بسیار دشوار است.

البته این به معنای غیرممکن بودن این گزینه نیست، چرا که در گذشته افراد بسیار زیادی توانسته اند با ویزای کاری اقدام به اخذ اقامت ترکیه کنند. برای این منظور شما می توانید از طریق وب سایت های مرتبط و یا مراجعه به نهاد های کاریابی بین المللی در داخل ترکیه اقدام به جستجوی کار کنید.

میانگین حقوق در کشور ترکیه برای نیروی کار بین المللی مابین 35000 دلار تا 105000 تخمین زده می شود که با توجه به نوع تخصص و همچنین شرایط کار، حقوق نهایی تعیین می شود. برخی از مشاغل در کشور ترکیه بسیار مورد توجه هستند و شانس پیدا کردن کار برای نیرو متخصص بین المللی به هنگام مهاجرت به ترکیه، در این حوزه ها به طبع بالاتر است.

این مشاغل شامل : مهندسی، مهندسی کامپیوتر و IT، مدیریت رستوران های زنجیره ای و کارشناسی اقتصاد است. اخذ ویزای کار در حوزه های ورزشی، هنری، فنی، آکادمیک و خبرنگاری نیز در کشور ترکیه امکان پذیر است.

پس از اخذ کار و مطابقت با شرایط آن، کارفرما نام و مشخصات متقاضی را به وزارت کار و امنیت اجتماعی در کشور ترکیه اعلام می کند. پس از آن، متقاضی مهاجرت به ترکیه تا سه ماه فرصت دارد که مدارک خود را به کنسولگری و یا سفارت ترکیه در کشور مبدا ارائه دهد و در راستای دریافت ویزای کار ترکیه و کارت اقامت اقدام کند. این پروسه چیزی در حدود 690 لیر هزینه خواهد داشت.

بر اساس قوانین کشور ترکیه، سرمایه گذاری در این کشور می تواند در نهایت به اخذ اقامت و شهروندی در این کشور ختم شود.

مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت و سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در ترکیه
سرمایه گذاری در ترکیه

اقتصاد کشور ترکیه در حال رشد است و همین امر، ترکیه را به قطب اقتصادی منطقه تبدیل کرده است. بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی، به دنبال سود های کلان، اقدام به مهاجرت به ترکیه می کنند. بر اساس قوانین کشور ترکیه، سرمایه گذاری در این کشور می تواند در نهایت به اخذ اقامت ترکیه و شهروندی در این کشور ختم شود. روش های مختلفی برای مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری در ترکیه وجود دارد، از جمله:

  • مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک
  • سرمایه گذاری در بنگاه های اقتصادی
  • ثبت شرکت
  • سرمایه گذاری بدون  حق کار
  • سرمایه گذاری در بانک
  • خرید سهام و یا اوراق بهادار

صنایع سودآور ترکیه متنوع است. در صورت تمایل شما می توانید در صنایع پوشاک، گردشگری، معدن، کشاورزی و اتومبیل سرمایه گذاری کنید. باید توجه داشت که تنها به صرف ثبت شرکت در ترکیه، شما اجازه ی اقامت در این کشور را پیدا نخواهید کرد. پس از ثبت شرکت، به شما یک اجازه ی اقامت شش ماهه داده می شود تا در این مدت اجازه کار و فعالیت های اقتصادی را از وزارت کار ترکیه کسب کنید. پس از کسب اجازه ی کار، اقامت شما به مدت یک سال تمدید می شود.

در تمام این مدت شرکت باید در حوزه ی اقتصادی فعال باشد. پس از یک سال و با بررسی فعالیت های شرکت تاسیس شده به شما برای دو بار ویزای دوساله اعطا می شود. در مجموع پس از پنج سال و به شرط فعال بودن شرکت در حوزه های اقتصادی، شما می توانید اقامت دائم و شهروندی ترکیه را دریافت کنید.

شرایط لازم برای مهاجرت به ترکیه از طیق سرمایه گذاری در این کشور عبارتند از:

  • ارائه ی طرح توجیه اقتصادی
  • داشتن حداقل یک میلیون و 527 هزار و 57 لیر به منظور تامین حداقل سرمایه برای ثبت شرکت
    • داشتن حداقل 18 سال

در صورتی که می خواهید از طریق خرید ملک در ترکیه اقدام به سرمایه گذاری کنید، داشتن حداقل 250 هزار دلار الزامی است.  برای سرمایه گذاری از طریق سایر روش های ارائه شده در بالا، داشتن حداقل 500 هزار دلار از طرق مختلف، شرط اصلی می باشد.

سرمایه گذاری از طریق خرید ملک، دردسر ثبت شرکت را ندارد. در این شرایط، به خریدار یک اقامت یک ساله اعطا می شود که بین 5 تا 8 سال، باید به طور مرتب تمدید شود. پس از آن و با توجه به شرایط متقاضی، اقامت دائم کشور ترکیه به دارنده ی ملک اعطا می شود.            

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج و تولد

مهاجرت از طریق ازدواج
مهاجرت از طریق ازدواج

یکی دیگر از راه های مهاجرت به ترکیه، ازدواج با شهروندان ترکیه ای است. برای این هدف فرد متقاضی باید بالای 18 سال سن داشته باشد. اصل سند ازدواج و اثبات صوری نبودن ازدواج از جمله شروط لازم برای اخذ اقامت ترکیه از این طریق است.

زوجین همچنین باید تمکن مالی خود برای یک زندگی مشترک در کشور ترکیه را اثبات کنند و مدارکی دال بر داشتن خانه ای مناسب برای دو نفر در این کشور را برای ارائه به اداره ی اتباع خارجی آماده داشته باشند.

همچنین زوجین در زمان ارائه ی درخواست باید حداقل به مدت سه سال با هم زندگی کرده باشند. فرایند مهاجرت به ترکیه، صدور ویزا و دریافت اقامت دائم از طریق ازدواج ممکن است بین سه تا پنج سال به طول انجامد. در خلال این پروسه نهاد های مسئول همچنین مشکلات امنیتی، صوری نبودن ازدواج و سایر شرایط مهم را بررسی خواهند کرد. توجه داشته باشید که قوانین فوق و مهاجرت به ترکیه در صورت ازدواج با پناهنده ها در کشور ترکیه صادق نمی باشد.

یکی دیگر از راه های مهاجرت به ترکیه، ازدواج با شهروندان ترکیه ای است.

فرزندان زوجینی که حداقل یک نفر آن ها شهروندی ترکیه را داشته باشد، می توانند از طریق ویزای تولد از اقامت دائم در این کشور برخوردار شوند. این بدان سبب است که کشور ترکیه از اصل خون تبعیت می کند. بر طبق مفاد این اصل، تولد فرزند افراد خارجی در کشور ترکیه نمی تواند منجر به مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت دائم فرزند و یا والدین او در این کشور شود. از سویی دیگر، در کشور ترکیه صرف دریافت اقامت برای فرزند نمی تواند به معنای اجازه ی اقامت دائم والدین او باشد.

همچنین بر اساس قوانین رایج در این کشور، خانواده های ترکیه ای می توانند اقدام به فرزند خواندگی کودکان زیر 18 سال کرده و برای او درخواست تابعیت و به طبع آن اقامت دائم کشور ترکیه را داشته باشند. برای مهاجرت به ترکیه در چنین شرایط ویژه ای رعایت برخی از نکات ضروری است. این نکات شامل:

  • اثبات تمکن مالی والدین به منظور اثبات توانایی آن ها برای تامین هزینه های زندگی کودک
  • گواهی تولد کودک
  • مدارک هویتی والدین و کودک
  • اثبات داشتن مسکنی متناسب با استانداردهای موجود برای سکونت فرزند

مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

مهاجرت به ترکیه
مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی یکی از خطرناک ترین روش های موجود است که از سوی هیچ موسسه حقوقی توصیه نمی شود. با این حال ما برای افزایش آگاهی مخاطبین در خصوص این روش از مهاجرت به ترکیه توضیحاتی را ارائه می کنیم.

پناهجویان عمدتا افرادی هستند که به واسطه ی طرز تفکر، نژاد، اعتقادات مذهبی و یا سیاسی و هر دلیل مشابه دیگر، در کشور محل تولد خود در خطر مرگ قرار دارند. بدین وسیله و با توجه به شرایط حاد زندگی خود می توانند به کشوری که در آن احساس امنیت می کنند رفته و در آنجا تقاضای پناهندگی کنند.

کشور مقصد بر اساس قوانین بین المللی، به وِیژه کنوانسیون وین، موظف است تا حداقل استاندارد های زندگی را برای این افراد فراهم آورد. در بسیاری از کشورها، از جمله ترکیه، پناهجویان در کمپ های مخصوصی اسکان داده می شوند و شرایط زندگی بسیار سخت و دشواری را تجربه می کنند. بسیاری از کشور ها عمدا چنین شرایط سختی را برای پناهجویان فراهم می کنند تا از تشویق عده ی بیشتری برای پناهجویی جلوگیری کنند و از هزینه های اضافی ای که چنین کمپ هایی به دولت ها وارد می کند، جلوگیری کنند.

شرایط دشوار زندگی، عدم امکان بازگشت به کشور اول و همچنین طولانی بودن فرایند رسیدگی به درخواست ها و پرونده های حقوقی، شرایط بسیار سختی را برای پناهجویان فراهم می کند و بدین سبب بسیاری از موسسه های حقوقی این روش را برای مهاجرت و اخذ اقامت از هیچ کشوری، از جمله ترکیه توصیه نمی کنند.

به منظور مهاجرت به ترکیه از طریق درخواست پناهندگی، متقاضی باید به محض ورود به خاک ترکیه، درخواست خود را به نماینده ی سازمان ملل در کشور ترکیه و یا افسر مربوطه اعلام کند. در چنین شرایطی، یک وقت مصاحبه برای رسیدگی به درخواست پناهنده تعیین می شود که معمولا به دلیل کثرت پناهجویان ممکن است ماه ها و یا سال ها به طول انجامد.

در مصاحبه متقاضی دلایل خود را برای درخواست پناهجویی و مهاجرت به ترکیه بیان می کند و پس از آن این درخواست توسط سازمان های ذیربط بررسی می شود. در صورت پذیرش درخواست، پناهجو به کشور پناهنده پذیر ثالث اعزام می شود و در صورت رد درخواست مقدمات بازگشت وی به کشور اولیه فراهم می شود.

البته متقاضیان در صورت رد پرونده امکان درخواست تجدید نظر را نیز خواهند داشت. احتمال تغییر نتیجه در خلال تجدیدنظر چندان محتمل نیست. در تمام طول این فرایند، پناهجویان می توانند در کمپ های پناهنده ها و یا خانه های مشخصی اسکان داشته باشند و می توانند به منظور امرار معاش خود، کار کنند. البته این کار از بیمه و یا سایر مزایا برخوردار نیست.

مهاجرت به ترکیه :

سخن آخرمهاجرت به هر کشوری نیازمند صبوری و مطالعات بسیار زیاد است و ترکیه نیز از این قضیه مستثنی نیست. اگر قصد مهاجرت به ترکیه و کسب اقامت دائم در این کشور را دارید، باید در خصوص روش های مختلف، شرایط زندگی در ترکیه، چشم انداز زندگی در این کشور و همچنین راه های مختلف اقدام برای این کار تحقیق و مطالعه کنید. شما همچنین می توانید از مشاوره ی افراد حاذق در زمینه ی مهاجرت به ترکیه برخوردار شود.

پس از مطالعه و کسب اطلاعات کلی در زمینه ی اخذ اقامت در ترکیه، شما می توانید به موسسات معتبر مراجعه کنید و پرونده ی خود را زیر نظر افراد با تجربه بررسی کنید. شما همچنین می توانید در خصوص راهکارهایی برای افزایش شانس خود برای مهاجرت به ترکیه و کسب اقامت دائم این کشور، به مشاوره بپردازید.

  • ۹۸/۱۰/۲۹
  • cripple cripple

اعتبار پاسپورت ترکیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی